Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • School School
    Aanmelden Nieuws Opvang Team Schooltijden Vakanties Stichting Agora Werken bij Agora Contact Gezonde school Schoolgids
  • Onderwijs Onderwijs
    Missie en visie Jenaplan Brede vorming Passend onderwijs Kwaliteit Schooladvies Veiligheid
  • Ouders Ouders
    Ouderbetrokkenheid Medezeggenschap Schooladviesraad Klachten Privacy Verlof Informatie Hulp voor ouders
  • Impressies

Ouderbetrokkenheid

Ouderbetrokkenheid

Jenaplan

Integraal Kind Centrum

Brede vorming

Gezonde school

Ouderbetrokkenheid  

Op onze school vinden we ouderbetrokkenheid van groot belang. Kinderen van ouders die betrokken zijn bij het leren en ontwikkelen van hun kind, komen meer tot bloei dan kinderen van ouders die deze betrokkenheid niet tonen.

Wat betekent ouderbetrokkenheid?
Ouderbetrokkenheid betekent dat ouders en school vanuit gelijkwaardigheid goed samenwerken. De samenwerking is gericht op de ontwikkeling van uw kind. We willen dat elk kind tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling komt.

 

                                

 

 

 

 

 

 

Waaruit bestaat ouderbetrokkenheid?

  1. Betrokkenheid op de school als (waarden-gemeenschap):
    De school is er niet alleen voor een individueel kind, maar voor alle leerlingen. Het is een gemeenschap van kinderen, ouders en andere volwassenen. Professionals, ouders en kinderen zorgen samen voor een veilige omgeving waarin  kinderen (individueel en als groep) zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer er binnen die gemeenschap waarden en normen zijn bepaald, gedeeld en worden nageleefd.
     
  2. Betrokkenheid op de ontwikkeling van het eigen kind: de educatieve driehoek:
    U heeft als ouder(s) kennis van de ontwikkeling en leerprocessen van uw kind. Vanuit die rol bent u in de educatieve driehoek betrokken. In de educatieve driehoek tussen kind, ouder en leraar is iedereen gelijkwaardig op basis van erkende ongelijkheid.
     
  3. Thuisbetrokkenheid: het faciliteren en stimuleren van de ontwikkeling thuis
    U stimuleert uw kind in de thuissituatie bij de ontwikkeling. Indien gewenst, adviseert de school hierbij.

In ons Jenaplanonderwijs willen we kinderen helpen in hun totale ontwikkeling. Naast het aanleren van cognitieve vaardigheden op onze school, besteden we ook veel aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling en de creatieve en motorische ontwikkeling van het kind.

Peter Petersen zag het Jenaplan als een opvoedingsmodel. Kinderen brengen een groot deel van de dag door op onze school. De school draagt in een belangrijke mate bij aan de opvoeding van de kinderen. Het is dus vanzelfsprekend dat de ouders betrokken zijn bij onze school: zij zijn immers de eerstverantwoordelijken voor de opvoeding van hun kind. We besteden veel aandacht aan informatie over onze school voor de aanmelding. Ouders kunnen rondkijken, sfeer proeven in onze school. Wanneer een kind eenmaal op onze school zit, verwachten we nog steeds de betrokkenheid van ouders. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren. Er zijn ouders, die heel vaak daadwerkelijk actief zijn op school en er zijn ouders die incidenteel hulp bieden.

Vanuit ouderbetrokkenheid 3.0 verwachten we dat ouders een startgesprek hebben met hun kind en de leerkracht. Vanuit het startgesprek worden afspraken gemaakt wanneer de overige gesprekken in dat schooljaar plaatsvinden.

Er wordt deelname aan het continurooster (pleindienst) en de schoonmaakmiddag verwacht. Verder kunnen ouders hulp bieden bij festiviteiten, excursies, lezen, expressie, bibliotheek e.d. Ook kunnen ouders zich aanmelden om lid te worden van de Medezeggenschapsraad of de Schooladviesraad.

RKBS De Regenboog

Brandakkerstraat 8
1566 XD Assendelft

075-201 01 27

info@bs-regenboog.nl

Directeur: Monique de Jong

Algemeen

© 2019 Basisschool de Regenboog
Alle rechten voorbehouden.

Onderdeel van Agora
stichting voor bijzonder primair onderwijs in de Zaanstreek

Privacy verklaring

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools