Passend Onderwijs
Voor alle leerlingen zien we volwaardig burgerschap als einddoel. We streven na dat kinderen, ongeacht kleur, etnische afkomst, geslacht of beperking mee kunnen doen in de samenleving.
Om ieder kind het meest passende onderwijs te bieden, werken de schoolbesturen in de gemeenten Zaanstad, Oostzaan en Wormerland samen in een samenwerkingsverband. Dit om met elkaar het onderwijs steeds beter aan te laten sluiten op de onderwijsbehoefte van onze leerlingen.
Meer informatie over het ‘Samenwerkingsverband (SWV) PO Zaanstreek’ kunt u vinden op www.swvpozaanstreek.nl.
Meer-en hoogbegaafd
Binnen Agora hebben we een bovenschoolse voorziening voor meer- en hoogbegaafde leerlingen: de Kangoeroegroep. Deze groep is bestemd voor leerlingen van groep 4 tot en met 8. Binnen de Kangoeroegroep wordt gewerkt aan specifiek op (hoog)begaafde kinderen gerichte doelen en vaardigheden. Klik hier voor de Informatiebrochure of bezoek de pagina van de kangoeroegroepen.
Ouder- en jeugdsteunpunt
De samenwerkingsverbanden po en vo Zaanstreek hebben een ouder- en jeugdsteunpunt ingericht.
Heeft u vragen over passend onderwijs, wilt u advies of praten met iemand die met u meedenkt? Dan kunt u terecht bij de school van uw kind. Mocht u daarna toch nog vragen hebben, dan kunt u deze stellen aan het ouder- en jeugdsteunpunt.
Ieder samenwerkingsverband heeft een ouder- en jeugdsteunpunt. Het is er om ouders en jeugdigen te helpen en werkt onafhankelijk.
Wilt u meer informatie over passend onderwijs in het basisonderwijs?
Kijk dan op de website van het Samenwerkingsverband PO Zaanstreek:
Voor ouders - SWV Primair Onderwijs Zaanstreek (swvpozaanstreek.nl)
U kunt uw vragen ook stellen tijdens het telefonisch spreekuur van het Samenwerkingsverband PO Zaanstreek.
Het telefonisch spreekuur is elke vrijdag (behalve in de schoolvakanties) tussen 9 en 10 uur op telefoonnummer 06-28867927. We hopen dat het Ouder- en jeugdsteunpunt u zo goed mogelijk kan helpen!
Ondersteuningsprofiel op De Regenboog
We houden de ontwikkeling van uw kind op cognitief, sociaal- emotioneel en motorisch gebied goed in de gaten. Waar het ene kind extra hulp en instructie nodig heeft, heeft een ander kind juist uitdaging nodig omdat het basisaanbod te gemakkelijk is. De eerste zorg en verantwoording hiervoor ligt bij de leerkracht. Dit is ook de eerste persoon die u aanspreekt, mocht u zich zorgen maken. De leerkracht stelt onderwijsplannen op voor de verschillende niveaus in de klas. Deze worden 2x per jaar (n.a.v. de Cito toetsen) opgesteld, besproken en geëvalueerd met de intern begeleider: Loes Tjipjes. In sommige gevallen is het zinvol om uw kind een tijdje extra ondersteuning te geven. Deze ondersteuning wordt uitgevoerd door de onderwijsondersteuners. We hanteren door de hele school het Cito Leerlingvolgsysteem om de cognitieve ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen.
CITO
De leerlingen maken twee keer per jaar (januari en juni) toetsen op het gebied van taal, (begrijpend) lezen, rekenen en spelling. De resultaten worden ingevoerd in het computersysteem Parnassys.Van elke leerling ontstaat een leerling-profiel. Er is dan te zien hoe het kind zich ontwikkelt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Ondanks dat er met gemiddeldes wordt gewerkt, bestaat ‘het gemiddelde kind’ niet. Elk kind is uniek. Het gaat om de eigen ontwikkeling van elk kind. Niet elk kind ontwikkelt zich op dezelfde wijze en/of in hetzelfde tempo.
In februari maakt groep 8 de doorstroomtoets van CITO.
NSCCT
De leerlingen van groep 5 t/m 8 maken één keer per jaar de NSCCT toets. Dit is een capaciteitentest. Doordat we deze test jaarlijks maken, krijgen we een goed beeld van de potentie van een leerling.
Zien!
Voor groep 3 t/m 8 hebben we het sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem Zien! ingevoerd. Zien! geeft op basis van een analyse van observaties concrete doelen en handelingssuggesties, om op die manier de leerkracht te helpen bij het ondersteunen van leerlingen en groepen. Er wordt onder andere gekeken naar het welbevinden en betrokkenheid van de kinderen.
Kijk!
In groep 1 en 2 wordt het registratiesysteem Kijk! gebruikt. De ontwikkeling van uw kind wordt hierbij in kaart gebracht.
Ondersteuningsteam
Als de zorgen om uw kind na extra hulp van leerkracht of onderwijsondersteuner niet verminderen, kan uw kind, in overleg met ouders, leerkracht en IB-er aangemeld worden bij het ondersteuningsteam.
Leden van het zorgteam zijn:
- Directeur
- IB-er
- Orthopedagoge van Onderwijsadvies
- Schoolmaatschappelijk werkster vanuit Agora
- Verpleegkundige van de GGD
Met deze vijf mensen wordt nog intensiever naar de ondersteuningsvraag gekeken. Uit de bespreking volgt een plan van aanpak. Dit plan wordt met de ouders besproken en uitgevoerd. Het kan zijn dat ouders en de school externe hulp nodig hebben bij het onderzoek naar het probleem om hierbij de juiste begeleiding te geven. In dit geval kan er uit de bespreking in het ondersteuningsteam een verwijzing voortkomen naar bijvoorbeeld:
- De GGD (schoolarts)
- Het jeugdteam
- Logopedie
- Onderwijsadvies
- Dyslexie-instituut RID
- Aanvraag arrangement (arrangement passend onderwijs via Tema)
- Aanvraag toelaatbaarheidsverklaring (via Samenwerkingsverband)
Passend onderwijs
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Met passend onderwijs kunnen zo veel mogelijk leerlingen regulier onderwijs volgen. Scholen hebben zorgplicht. Voor een leerling die extra ondersteuning nodig heeft, moet de school een passende plek zoeken. Dit kan op de eigen school, eventueel met extra ondersteuning in de klas; op een andere reguliere school in de regio of op het speciaal onderwijs. Om alle kinderen een passende onderwijsplek te bieden, gaan scholen samenwerken in regionale samenwerkingsverbanden.
De school heeft een schoolondersteuningsprofiel opgesteld waarin staat wat de school kan bieden aan de leerlingpopulatie.
Meerbegaafdheid
Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben meer uitdaging nodig. In de groep wordt er voor deze leerlingen meer uitdaging gegeven door middel van compacten en verrijken. Als dit niet voldoende is, krijgt een aantal leerlingen buiten de groep les in schaken en/of programmeren. Of maken ze opdrachten in de plusgroep op school. Hoogbegaafde leerlingen die nog meer uitdaging nodig hebben worden aangemeld bij de kangoeroegroep. Dit is de bovenschoolse plusklas van Agora.