Brede vorming
Kinderen groeien op in een wereld die snel verandert. Tegelijkertijd is het onze opdracht onze leerlingen in een snel veranderende samenleving voor te bereiden op en toe te rusten tot deze toekomst.
Dit alles vraagt om verbreding en verdieping van ons onderwijs waarin wij onze leerlingen, in samenwerking met de ouders/verzorgers, in staat stellen zichzelf zo goed mogelijk te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Op de scholen van Agora doen we dit door te werken aan de brede vorming van kinderen. Voor deze brede vorming gebruiken we de term: ‘bildung’. Het betekent in feite: worden wie je al bent. Bildung is een proces van persoonlijke vorming waarbij kinderen kennis maken met alle culturele en maatschappelijke kanten van de wereld waarin ze leven. Wij zetten in op de ontwikkeling van competenties als: samenwerken, communiceren, creativiteit, kritisch denken, zelfsturend en probleemoplossend vermogen, culturele sensitiviteit en sociaal bewustzijn. Hierdoor ontwikkelt een kind een sterke identiteit, waardoor het stevig kan staan en wendbaar is in een veranderende omgeving.
Meer informatie over bildung bij Agora leest u op de pagina bildung van de Agora website.
Brede vorming en Jenaplan
In een jenaplanschool is wereldoriëntatie het hart van het onderwijs. We gaan regelmatig op excursie, er komt iemand in school vertellen, we hebben een voorstelling of de kinderen geven een presentatie. De kinderen ontdekken de wereld door onderzoekend leren.
We vinden het belangrijk dat kinderen zich breed vormen. We geven niet alleen les in taal, lezen, rekenen. Maar ook in muziek, techniek en gym. De kinderen kunnen werken in de moestuinen en ze kunnen heerlijk spelen op ons grote schoolplein.
Het jenaplanonderwijs heeft vier pijlers: Gesprek - werk - spel - viering. In ons ritmisch weekplan is er voldoende tijd voor deze vier pijlers. We hebben regelmatig vieringen waarbij ouders uitgenodigd worden.
Burgerschapsvorming is een belangrijk thema in ons jenaplanonderwijs.
De waarden van waaruit gewerkt wordt op onze jenaplanschool zijn de basisprincipes.
Het eerste basisprincipe is:
Elk mens is uniek. Zo is er maar één. Daarom heeft ieder kind en elke volwassene een onvervangbare waarde.
Het jenaplanconcept is een concept, waarin relaties centraal staan:
1. De relatie van het kind met zichzelf
2. De relatie van het kind met de ander en het andere
3. De relatie van het kind met de wereld
We geven dit onder andere vorm door ons maatjeswerk. De kinderen in de bovenbouw hebben een maatje bij de kleuters. Hierdoor kennen alle kinderen elkaar en zijn ze heel zorgzaam naar elkaar.
Om het belang van deze relaties in het jenaplanonderwijs te tonen, zijn er twaalf kernkwaliteiten geformuleerd. Een jenaplanschool richt de omgeving zodanig in, dat deze kwaliteiten gerealiseerd worden.
We werken met de jenaplanessenties. Dit zijn vaardigheden waaraan kinderen school werken.