Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • School School
    Aanmelden Nieuws Opvang Team Schooltijden Vakanties Stichting Agora Werken bij Agora Contact Gezonde school Schoolgids
  • Onderwijs Onderwijs
    Missie en visie Jenaplan Brede vorming Passend onderwijs Kwaliteit Schooladvies Veiligheid PBS
  • Ouders Ouders
    Ouderbetrokkenheid Medezeggenschap Schooladviesraad Klachten Privacy Verlof Informatie Hulp voor ouders
  • Impressies

PBS

PBS

Jenaplan

PBS

Brede vorming

Gezonde school

De Regenboog PBS school

Leerlingen komen tot leren wanneer ze zich veilig, gewaardeerd en gerespecteerd voelen op school. Een goed pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde om kinderen te kunnen laten leren. Het uitgangspunt van ons jenaplanonderwijs is dat je leert samenleven met elkaar, waarbij ieder kind uniek is en we samen leren van elkaar. We dragen zorg voor een veilig schoolklimaat en hebben respect voor elkaar zodat elke leerling met plezier naar school kan gaan.

Om ons pedagogisch klimaat verder te optimaliseren en de kwaliteit te borgen, hebben wij gekozen voor SWPBS. SWPBS staat voor School Wide Positive Behavior Support. PBS is een schoolbrede aanpak op gedrag, bestemd voor alle leerlingen. Het doel van SWPBS is het creëren van een veilig, positief schoolklimaat als basisvoorwaarde, waardoor leerlingen zo goed en optimaal mogelijk tot leren kunnen komen.

De Regenboog heeft in samenwerking met de leerlingen en de ouders waarden gekozen die zij naar elkaar en naar de kinderen willen overdragen, namelijk: plezier, veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Vanuit deze waarden is SWPBS vormgegeven.

SWPBS (in het kort PBS genoemd) is een gedragsaanpak voor alle leerlingen en heeft als doel het creëren van een positieve schoolomgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen zo veel mogelijk voorkomt. PBS wordt gekenmerkt door de volgende 5 pijlers:

 

 

Vanuit gedeelde waarden schoolbreed werken aan gedrag en leren

PBS richt zich op het bevorderen van gewenst gedrag bij alle leerlingen, door het gehele schoolteam, op alle plekken in en om de school. De aanpak bevat zowel interventies om gewenst gedrag te stimuleren bij alle leerlingen als interventies voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze worden toegepast vanuit de schoolbrede waarden plezier, veiligheid, respect en verantwoordelijkheid.

Plezier

Iedereen mag meedoen. Fijn samenspelen, aardig en behulpzaam zijn. Zorg en aandacht hebben voor een ander.

Veiligheid

Het geloof dat je op iets en iemand kunt rekenen: een ieder houdt zich aan de afspraken en regels en doet wat hij/zij zegt. Vriendelijk met elkaar omgaan.

Respect

Onder 'respectvol gedrag' verstaan we: ‘de ander behandelen zoals je zelf ook graag behandeld wil worden’, dat wil zeggen: de ander de ruimte te geven zoals je die ook graag voor jezelf ziet, rekening houden met de ander. 

Verantwoordelijkheid

Iedereen draagt zijn steentje bij in het komen tot een prettige schoolomgeving, we zijn hier samen verantwoordelijk voor. We dragen de waarden uit en houden ons aan gezamenlijk opgestelde verwachtingen.

Preventie staat centraal

PBS is een preventieve aanpak op gedrag; met name gericht op het bekrachtigen en waarderen van gewenst gedrag bij alle leerlingen. Door actief te bouwen aan een positief schoolklimaat en gedragsvraagstukken binnen de school in een vroeg stadium te signaleren en daar zo preventief mogelijk naar te handelen, streeft de Regenboog naar een positief en veilig schoolklimaat waarin leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.

De nadruk ligt in ons pedagogisch handelen op het (aanleren en borgen van het) gewenste gedrag. Dat betekent dat veel aandacht wordt besteed aan het ‘betrappen’ van leerlingen op positief gedrag, immers alles wat je aandacht geeft groeit.  Door een focus te hebben op positief gedrag zorgen we dat dit gedrag toeneemt in de school en ongewenst gedrag zoveel mogelijk voorkomen wordt.

Positieve aanpak: aanleren en waarderen

Vanuit de gemeenschappelijke waarden van de Regenboog (plezier, veiligheid, respect en verantwoordelijkheid) heeft het schoolteam gezamenlijk bepaald welk gedrag van de leerlingen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om de school zijn deze afspraken duidelijk benoemd, aangeleerd en visueel gemaakt. De afspraken worden wekelijks actief geoefend, voorgedaan en herhaald, zodat leerlingen zich de afspraken en waarden eigen kunnen maken. Om gewenst gedrag structureel aan te moedigen en te waarderen, heeft de Regenboog een schoolbreed beloningssysteem ontwikkeld dat door alle medewerkers van de school wordt toegepast. Leerlingen kunnen steentjes verdienen, waarmee gespaard wordt voor een groepsbeloning. De beloningen worden samen met de kinderen bedacht. Het beloningsysteem stimuleert het schoolteam om haar focus te houden op gewenst gedrag. Door leerlingen systematisch te ‘betrappen’ op gewenst gedrag en hier positieve feedback op te geven, draagt het schoolteam bij aan een voorspelbaar en positief klimaat in de school waarin het voor leerlingen veilig is om te oefenen, te leren en zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.

RKBS De Regenboog

Brandakkerstraat 8
1566 XD Assendelft

075-201 01 27

info@bs-regenboog.nl

Directeur: Monique de Jong

Algemeen

© 2019 Basisschool de Regenboog
Alle rechten voorbehouden.

Onderdeel van Agora
stichting voor bijzonder primair onderwijs in de Zaanstreek

Privacy verklaring

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools